lördag, november 08, 2008

Matuppror

Min morgontidning brukar på helgerna ha med olika tester. Dagens test handlade om rökt skinka. Rubriken löd Farliga tillsatser i skinkan.

Jag vet att det är tillsatser i det mesta av det vi äter idag. Men i skinka!? Vad fan behöver man lägga till? Jag blir så upprörd! I den skinkan som ligger på min frukostmacka är det tex. fem tillsatser märkta med E-nummer. Som jag naturligtvis som vanlig konsument inte har en aning om vad de betyder.

Liten lista
Färgämnen (E100 - E180)
Konserveringsmedel (E200 - E297)
Antioxidationsmedel (E 300 - E 385)
Emulgerings-, stabiliserings- och förtjockningsmedel (E 400-E 495, E 1404-E 1451)
Sötningsmedel (E 950 - E 967)
Mfl.

Jag tycker att det är dags att vi konsumenter höjer våra röster och säger nej till tillsatser. Jag har i alla fall aldrig bet om att få dem. Jag vill bara ha vanlig naturlig skinka, från en vanlig gris. Den behöver inte ha perfekt form, perfekt färg och perfekt smak. Jag vill bara ha den perfekt naturlig.

Etiketter: ,