torsdag, juni 15, 2006

ty livets väsen är nuet

Jag är sommarlat. Jag erkänner. När värmen kommer så anser jag det är min rättighet att skippa allt tråkigt och istället sätta mig ute i skuggan, oftast med en bra bok. Idag gjorde jag just så och läste ut Tore Renbergs roman Mannen som älskade Yngve.
Tore Renberg är norsk författare med en flödande berättarstil och stor detaljrikedom i sin historia. Mannen som älskade Yngve är en nostalgisk skildring av livet under slutet av 80-talet i Norge. Men också i Sverige, Europa och resten av världen. Jag blev överraskad av hur mycket författaren refererar till Sverige, svenska musiker, författare och skådespelare. Jag har aldrig set Sverige som ett storebrorland till Norge men kanske är det ändå så. Eller kanske var det så då. Tore skriver om en värld i förändring, om politiken, musiken, om att vara kär. Han gör det så bra att jag nästan önskar att vi fortfarande var där. Där det inte heter EU, det heter inte Either you are with us or you are with the terrorist, Astrid Lindgren inte är död och SMS är det ingen som har hört talas om. I centrum för historien står 17 årige Jarle Krepp, som älskar Yngve.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

särskrivning på sommarlat, annars bra :)

10:59 fm  
Blogger Sugar said...

jesus, här är vi petiga. Det känns lite som att skolfröken förföljer mig med den röda pennan...;-)Jag hänvisar till inlägget den 24 mars

11:17 fm  
Anonymous Anonym said...

Haha, förlåt så mycket men har man två svenskalärare till föräldrar blir man liksom sån..

3:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home