torsdag, maj 11, 2006

Red hair bitch

Jag är visst helt inne. Läste på tv4.se att det är rött hår som gäller just nu!

Men till alla Er brunetter och blondiner och övriga gråmöss som gör som kändisarna, funderar att ta till färgblandningen vill jag bara säga att vi med den äkta varan kan genomskåda en falsk rödhätta på flera meters avstånd. Rödhårig är nämligen inget man kan bli, det är något man är. Något man föds med. Det är inte uteslutande en hårfärg, utan ett sätt att vara. Sorry.

Att vara rödhårig är inte alltid en fördel. Hur kul är det att bli kallad rödtott i skolan? Varför finns det ingen motsvarighet till orden brunett och blondin för rött hår? Någon som har en idé? Att vi har Bitch stämplat i pannan på oss gör ju inte saken bättre. Är en såpakaraktär rödhårig kan man räkna med att hon är självupptagen och gillar att göra livet surt för andra. Dessutom visar en svensk underökning bland annat att endast 8 % av Sveriges mannliga befolkning föredrar tjejer med rött hår. Av tjejerna är siffran 0 %. Som tur för mig gillar majoriteten (42 %) av killarna, tjejer med långt hår. Så jag antar att jag ligger lite bra till i alla fall. Enligt en artikel i Aftonbladet finns det ändå ett antal saker som är bra med att vara rödhårig:

Syns i en folkmassa
Kan ha kul utan att bli anklagad för att vara ytlig, billig eller dum
Kan vara smart utan att bli anklagad för att vara pretentiös
Får ha ett häftigt humör och avvikande beteende
Får vara hur knäpp som helst - alla förväntar sig ändå det
Får vara het på gröten och en kul person i största allmänhet
Blir betraktad som andlig och skärpt
Slipper bry sig om att sola - rödhåriga människor får vara bleka

Jag tycker att det lutar över på plussidan. Därutöver kan jag själv lägga till en punkt. Tjejer med rött hår har två bra förebilder när de växer upp. Världens starkaste tjej och Anne på Grönkulla.

Vem har blondinerna, Barbie?

Nu kände jag att detta inlägg lät lite bitchigt, jag antar att det ligger i generna.
Ber om ursäkt.
Det var inte meningen, jag är helt enkelt en oförskämt stolt rödtott.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, det är snyggt! Oerhört hot. Ha det gott!

8:33 em  
Anonymous Anonym said...

shajt du ser ut som värsta modellen på det lilla fotot, du ser verkligen ut att passa i rött :D

9:27 em  
Anonymous Anonym said...

Rött är snyggt. På tjejer. Har aldrig sett en snygg kille med rött hår dock. Snygga rödtottar av det motsatta könet ser man ju dock hela tiden. =)

11:17 em  
Anonymous Anonym said...

Btw, måste bara säga att jag gillar typsnittet du har på headern. Du vet möjligtvis inte vad det heter och om man kan skaffa det nånstans?

4:00 em  
Blogger Sugar said...

Jag skrev blogg titeln i ett vanliga microsoft word och jag tror att typsnittet heter Vivaldi.

5:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home