torsdag, maj 11, 2006

På tal om hästar!

En häst stod alltid högst upp på min önskelista vid jul och födelsedagar under mina barnaår. Högst upp för att jag viste att jag aldrig skulle få en häst och för att jag egentligen inte ville ha en. Jag viste mycket väl att mitt intresse för att ryckta och mocka inte skulle vara mer än en vecka. Att jag någon gång skall få galoppera fram över öppna ängar har förblivit en önskan. Lika bra det. Men man måste ju få drömma

Hästar är korkade djur!

Stopp. Halt.

Bli inte arg på mig nu, låt mig först förklara.

Att hästen inte är något vidare intelligent är inte min egna subjektiva åsikt. Jag har nämligen diskuterat saken med ett gäng hästgalna tjejer. Ni vet, de tjejer som alltid gick i ridstövlar i skolan oavsett aktuell sko trend och som gjorde smack ljud när de ville påkalla uppmärksamhet. Man kan ju tro, i alla fall gjorde jag det, att de här tjejerna som dyrkar dessa djur anser dem smarta. Så är inte fallet. Enligt ”hästtjejerna” är hästar korkade, argumentet är att de annars aldrig hade gjort alla de saker som vi människor låter dem göra. Med andra ord kan man säga att den hästen var lite klokare, som trampade min bror (med flit) på foten när han var liten. Min bror är än idag lite smårädd för hästar och anser att polishästar är totalt livsfarliga.
Det är lite små skojlig faktiskt!

5 Comments:

Blogger Johan Miderberg said...

Hästtokiga tjejer ja. Ett intressant fenomen. Jag tycker det finns en paralell till snubbar som bygger bilstereos. All möda, alla pengar och all tid för att kunna säga "jag kan spela riktigt högt med min stereo i bilen om jag vill, det kostade 500 000:- och ett års hårt arbete?" Alla prioriterar olika. Jag tänker att bilstereosnubbar och hästtjejer kanske inte tycker mina prioriteringar är speciellt värdefulla. Alla blir vi glada av olika saker här i världen... och det tycker jag är skönt. Då finns det såna som tar hand om hästarna och bilstereohandlarna... så att jag kan pyssla med mina grejer. Härligt! =)

1:44 em  
Anonymous Anonym said...

visste med två S, för att vara lite irriterande besserwisser..

Mycket intressant i övrigt, jag hatar hästar helt utan anledning, men jag gillar inte dom där tjejerna i skolan som bara håller på och snackar om Blanka och Stjärna och Hugo och idag fick jag galoppera och att Greta lyckades hoppa idag.. nej fy

6:19 em  
Blogger Sugar said...

Ursäkta stavningen, är en smula ordbild! Huvudsaken är att ni fattar. Oki.

7:40 em  
Anonymous Anonym said...

Hästar är fina djur. Skulle gärna lära mig rida. Tror det beror på att jag tittade för mycket på vilda-västern-filmer som liten. Sånt sätter sina spår. =)

4:10 em  
Blogger sparris said...

Dumma eller ej, de kanske bara låtsas för att få vårt skydd och vår mat i utbyte? Det viktigaste är ju artens överlevnad.

Idag finns fler hästar än någonsin i Sverige och det skulle ju tyda på att de lyckats i sitt uppsåt? ;)

11:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home