fredag, mars 24, 2006

Fel stavat

Jag är ingen stjärna på att skriva och möjligen är det så att jag är en smula ordblind. Tack o lov för stavnings och grammatik kontrollen. Den är placerad högt på min lista över bra uppfinningar.

Min brist på talang för ord framgick redan i lågstadiet, vid denna tid då datorer var ett okänt begrepp för en åtta åring. Fröken fick använda sin röda penna flitigt på det jag skrev och framförde detta med oro till min mamma under ett av utvecklingssamtalen, som då kallades kvartsamtal.

Konversation som följde:

Fröken [med bekymrad röst] till Mamma: Hon är lite slarvig med sin stavning och glömmer framförallt av när det är dubbla konsonanter.
Jag till fröken och mamma: Nä, jag skriver dem inte, för det gör ju fröken åt mig!

Se där…stavningskontrollen fungerade alldeles utmärkt redan på 80-telet.